Regler, regler, regler!

Eftersom jag tävlar unghäst nu så är de tusen nya saker som jag måste tänka på... Jag måste köpa ett par nya skydd till Hector eftersom dom han har inte är godkända för tävling med unghäst... -.-"
Såhät står det i TR:

5. Benskydd

För hästar t.o.m. 7 års ålder gäller följande för bakbensskydd inom hela tävlingsområdet.

  • Varje skydd få väga max 200 gram
  • Den rundade delen av skyddet måste täcka insidan av kotleden
  • Högsta höjd på skyddet är 16 cm
  • Lägsta höjd på skyddet är 5 cm.
  • Skyddets insida måste vara helt slätt
  • Endast oelastisk kardborreknäppning är tillåten och ska knäppas på utsidan.
  • Inga andra skydd/ingen annan utrustning kan användas tillsammans med ovanstående skydd.
  • För äldre hästar (fr.o.m. 8 år) gäller följande för bensskydd;
  • Den totala vikten för all utrustning på ett hästben (benskydd, strykkappor, boots, karledsring etc.) är högst 500g. Detta gäller både fram- och bakben. Hästskon räknas inte med i vikten.
Och eftersom Hectors bakbenskydd är elastiska så måste jag nu köpa nya! Men som tur är har jag hittat ett par på Hööks som är snygga och de är Lami-cell skydd som är godkända för tävling med unghäst! :D
Så dessa ska jag antingen beställa hem idag (för de är fri frakt) eller så åker jag till Nyköping på onsdag och köper dem ^^
Kommentera inlägget här: