Styrka och kondition!

Under vintersäsongen kör jag väldigt mycket styrka och kondition med Hector och Qarmina. Jag brukar galoppera uppför en backe som leder upp i skogen och klättra (i skitt) på ett annat ställe för att skapa styrka i bakben och rygg. Sen har vi en lång raksträcka på våran grusväg som jag brukar galoppera fram och tillbaka på för att skapa bra konditon. Jag brukar ochså galoppera på åkrar som ligger i träda över vintern så hästarna får pulsa lite i snön lite svårt nu eftersom de inte finns någon snö. Men då kan man, om det är tillräckligt mjukt, galoppera där iallafall och göra tmpoväxligar och tvinga hästarna att sälla bakbenen under sig och från de sträcka ut sig och ta längre galoppstrång och sedan tillbaka igen. 
Jag gör väldigt mycket sådan här träning med både Hector och Qarmina för det skapar hållbara hästar och sen går jag väldigt mycket i skogen med dem på länga tyglar. För det är viktigt för speciellt hopphästar men även dressyrhästar att hålla koll på fina egna fötter och om man då låter dom snubbla och gå på ojämt underlag får man hästar som har lättare att hitta sin egna balans. Vi som ryttare ska inte behöva lära våra hästar att hitta sin balans utan de ska dom få göra själva, och för att få dom att göra de så skritta ut i skogen på långa tyglar :)
Jag tycker att det är jättetråkigt att bara sitta på banan och rida igenom hästarna, jag gör det kanske 3 gånger i veckan och resten är jag ute i skogen eller på en åker och rider. Man kan göra precis lite bra arbete ute i det fria som inne på banan leller i ridhuset! :)
 
Bild från förra vintern
Kommentera inlägget här: